Openbaar Lichaam Bonaire lanceert officieel de Budgetplanner

· - leestijd 1 minuut
Afbeelding
Foto: OLB

KRALENDIJK - Op 22 juni heeft gedeputeerde Timoteo Silberie officieel de Budgetplanner gelanceerd. De Budgetplanner is een lesmethode waarmee verschillende maatschappelijke organisaties op Bonaire aan de slag gaan. Het helpt inwoners om meer inzicht te krijgen in hun financiele situatie en beter om te gaan met hun inkomsten en uitgaven.


Tijdens de officiele lancering benadrukte gedeputeerde Silberie het belang van financieel bewustzijn en preventie: Financiele onafhankelijkheid begint met kennis. Door inwoners de juiste instrumenten te geven, kunnen we samen met onze partners blijven bouwen aan een Bonaire waar minder mensen in een problematische schuldsituatie terechtkomen en waar meer inwoners grip hebben op hun financiele toekomst.

In het kader van de aanpak van financiele problemen organiseerde de Directie Gemeenschap en Zorg van het Openbaar Lichaam Bonaire in oktober 2025 een train-de-trainer-programma. Dit vond plaats samen met het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Aan deze training namen vertegenwoordigers van zeven maatschappelijke organisaties deel.

Foto: OLB

Nibud is een onafhankelijk kennis- en informatieinstituut op het gebied van huishoudfinancieen en zet zich in voor een Nederland zonder financiele problemen. Tijdens de training werd de basis gelegd voor de ontwikkeling van de Begrotingsplanner. Dit praktische lesmateriaal ondersteunt professionals die inwoners begeleiden bij financiele problemen.

De ontwikkeling van de Budgetplanner is verbonden aan het programma Werken naar Welvaart en Welzijn van Bonaire. Op basis van dit programma zijn verschillende werkgroepen gevormd, waaronder de werkgroep Schulden.

Deze werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van het Openbaar Lichaam Bonaire, de afdeling Financieel Maatschappelijk Werk van Sentro Akseso, het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en NVVK (de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en financiele dienstverlening). Binnen de werkgroep wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling van het wetgevingstraject, schuldsanering, preventieve ondersteuning en budgetbeheer. Daarnaast wordt ingezet op een sterke samenwerking tussen de ketenpartners.

In dit kader werd onlangs onder meer een werksessie in Nederland georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomst maakten de partners kennis met de betrokken partijen in Europees Nederland. Ook werden samenwerkingsmogelijkheden besproken met verschillende gemeenten, zoals Tilburg, Utrecht en Amsterdam.

Samenwerking met Akseso en andere partners

Het Openbaar Lichaam Bonaire blijft, in samenwerking met Sentro Akseso en andere partners, inzetten op de verdere ontwikkeling van preventieve en curatieve schuldhulpverlening. Via nieuwe strategieen, activiteiten en samenwerkingsafspraken wordt gewerkt aan het versterken van de financiele onafhankelijkheid en het welzijn van de inwoners van Bonaire.


269 keer gelezen

Deel dit artikel: