Leon Baten (JA21): “Bonaire is niet alleen een vakantiebestemming, maar een volwaardig deel van het Koninkrijk”

· - leestijd 2 minuten
Leon Baten staat op plek 21 van JA21.
Leon Baten staat op plek 21 van JA21.

KRALENDIJK - Volgens Leon Baten van JA21 verdienen de BES-eilanden, en vooral Bonaire, veel meer aandacht vanuit Den Haag. “Te vaak zien partijen het Caribisch Nederland als een vakantiebestemming, terwijl er zulke grote uitdagingen liggen,” zegt Baten. “Bonaire is een volwaardig onderdeel van het Koninkrijk en moet ook zo behandeld worden.”


Baten, die sinds de oprichting bij JA21 betrokken is en dit jaar op plek 21 van de kandidatenlijst staat, benadrukt dat de partij structurele verbeteringen wil voor de eilanden. “Wij willen investeren vanuit het Nationaal Groeifonds in moderne infrastructuur, betrouwbare havens, energievoorziening en het versterken van de lokale landbouw en digitale infrastructuur. Jongeren moeten kansen krijgen op hun eigen eiland.”

Ook pleit JA21 voor een steviger regierol van Nederland. “Er is te weinig structurele steun geweest vanuit Den Haag. We moeten zorgen voor goed bestuur, minder bureaucratie en snellere besluitvorming. Nederland moet een betrouwbare overheid zijn, ook voor Bonaire.”

Joost Eerdmans (midden) is lijsttrekker van de partij JA21.
Joost Eerdmans (midden) is lijsttrekker van de partij JA21.

Dreiging vanuit Venezuela

Een belangrijk aandachtspunt voor Baten is de veiligheidssituatie in de regio. “De dreiging vanuit Venezuela mag niet onderschat worden. We moeten de Koninklijke Marine, Kustwacht en Marechaussee versterken, zodat we drugshandel, mensensmokkel en georganiseerde criminaliteit kunnen aanpakken. Bonaire moet zich veilig kunnen voelen.”

Op de vraag of samenwerking met Venezuela een optie zou kunnen zijn, reageert Baten voorzichtig: “Zolang daar een dictator aan de macht is, is samenwerking lastig. Bonaire is een klein eiland met een dikke 25.000 inwoners. Open grenzen zouden simpelweg niet houdbaar zijn. We moeten de lokale cultuur en leefbaarheid beschermen.”

De prijzen zijn te hoog

Over de armoede en hoge voedselprijzen op Bonaire is Baten eveneens duidelijk: “De prijzen zijn schrikbarend hoog. We willen investeren in landbouw zodat de eilanden meer zelfvoorzienend worden. Daarnaast moeten we kijken of we prijsafspraken kunnen maken met landen in de regio, zodat we goedkoper kunnen importeren. Dat zou inwoners direct helpen.”

Volgens Baten moeten toezeggingen vanuit Den Haag eindelijk worden waargemaakt. “We zien dat staatssecretarissen regelmatig langskomen, mooie woorden spreken en daarna weer vertrekken. Bonaire verdient concrete actie, geen loze beloftes. De Nederlandse overheid moet meer regie nemen en zorgen dat geld efficiënt wordt besteed en ook echt terechtkomt waar het nodig is.”

Hoewel Baten zelf niet zeker weet of hij met plek 21 in de Tweede Kamer komt, wil hij zich hoe dan ook blijven inzetten voor de BES-eilanden. “Mocht het niet als Kamerlid zijn, dan op de achtergrond. Ik zal blijven adviseren en strijden voor de inwoners van Bonaire. Dit onderwerp ligt mij nauw aan het hart.”

Alle politieke partijen die momenteel in de top-10 van de landelijke peilingen staan, zijn benaderd om hun visie te geven op Bonaire. In de komende weken richting de verkiezingen op 29 oktober zal de redactie van Bonaire.nu meer reacties publiceren van andere partijen over hun plannen voor de BES-eilanden.

Lees hier meer standpunten van andere partijen richting de verkiezingen


2.037 keer gelezen

Deel dit artikel: