Staatssecretaris Eddie van Marum over crisiscommunicatie Bonaire: “Geen aanleiding voor extra maatregelen”

Staatssecretaris Eddie van Marum
Staatssecretaris Eddie van Marum

KRALENDIJK – Sommige bewoners van Bonaire maken zich zorgen over mogelijke gevolgen van geopolitieke spanningen in de regio, maar volgens staatssecretaris Eddie van Marum is er momenteel geen reden om extra crisiscommunicatie op te starten.


Tijdens de maandelijkse persconferentie van de staatssecretaris met de pers werd gewezen op het ontbreken van informatie via officiële kanalen, zoals crisiswebsites. Van Marum erkende dat er voorbereidingen bestaan voor andere crises, maar benadrukte dat er volgens hem geen reden is om aanvullende voorbereidingen voor bewoners te treffen. “Op dit moment is er geen aanleiding om meer te doen dan dit,” aldus de staatssecretaris.

Volgens Van Marum liggen er draaiboeken klaar voor verschillende scenario’s, vergelijkbaar met storm- of orkaansituaties. De communicatie verloopt via de ministeries van Buitenlandse Zaken en Defensie, die informatie delen met de eilanden wanneer dat nodig is. Hoe deze communicatie zal plaatsvinden bij het wegvallen van online communicatie op de eilanden, bijvoorbeeld bij oplopende spanningen tussen Venezuela en de Verenigde Staten, is niet bekend.


1.568 keer gelezen

Deel dit artikel: