
DEN HAAG – Waarnemend Rijksvertegenwoordiger Jan Helmond noemt het “onuitlegbaar” dat hij moet stoppen met zijn toezicht op de aanpak van de problemen bij vuilstort Selibon Lagun op Bonaire.
Helmond maakte vorige week bekend dat zijn verscherpte toezicht eindigt omdat het bestuurscollege van Bonaire formeel weer aan zijn wettelijke taken voldoet. Daardoor is er volgens de regels geen basis meer om het bestuur onder extra toezicht te houden.
Volgens Helmond heeft het eilandbestuur echter slechts het minimale gedaan. “Het wettelijke minimum”, noemt ook staatssecretaris Eric van der Burg dat in een brief aan de Tweede Kamer.
Problemen op vuilstort blijven
Op de vuilstort Selibon Lagun zijn al langere tijd ernstige problemen. Er ontstaan regelmatig branden, giftige stoffen lekken en afval wordt niet altijd volgens de regels opgeslagen.
De stortplaats ligt dicht bij woongebieden. Omwonenden hebben herhaaldelijk melding gemaakt van gezondheidsklachten door rook en vervuiling afkomstig van de vuilstort.
Helmond vindt daarom dat het toezicht te vroeg wordt beëindigd. Volgens hem is de situatie op de stortplaats nog altijd zorgwekkend.
Geen regeringscommissaris
Helmond had voorgesteld om een regeringscommissaris aan te stellen om de aanpak van de problemen te versterken. In zijn brief laat Van der Burg echter weten dat het kabinet daar niet voor kiest.
Volgens de staatssecretaris is zo’n maatregel juridisch niet mogelijk zolang het bestuur van Bonaire aan de minimale wettelijke eisen voldoet. De problemen rond Selibon Lagun blijven daarmee voorlopig een verantwoordelijkheid van het eilandbestuur zelf.
































