Fort Oranje overgedragen aan lokale overheid Sint-Eustatius

Gezaghebber Alida Francis neemt de symbolische sleutel van het fort in ontvangst.
Gezaghebber Alida Francis neemt de symbolische sleutel van het fort in ontvangst. Foto: BZK

ORANJESTAD – Het eigendom van Fort Oranje op Sint-Eustatius is officieel overgedragen van het Rijksvastgoedbedrijf aan de overheid van Sint-Eustatius. De stap markeert een belangrijke stap in het onderbrengen van cultureel erfgoed onder lokaal beheer.


De overdracht werd in de schijnwerpers gezet tijdens een bezoek van staatssecretaris Eric van der Burg, waarbij de sleutel van het historische fort symbolisch werd overhandigd.

De stap volgt op een langgekoesterde wens op het eiland om monumenten onder lokale controle te brengen. In 2022 diende de PLP-fractie in de Eilandsraad een motie in om dergelijke erfgoedobjecten aan Statia over te dragen.

Fort Oranje, gelegen in Oranjestad, is een van de meest markante historische plekken van het eiland. Met de overdracht neemt de de lokale overheid de verantwoordelijkheid op zich voor het behoud en toekomstig gebruik van het fort.

Mijlpaal

De overdracht wordt gezien als een mijlpaal in het versterken van lokaal eigenaarschap en beheer van het culturele erfgoed van het eiland.


1.097 keer gelezen

Deel dit artikel: