Kamer wil spoedbrief over Bonairiaanse afvalcrisis

Afbeelding

DEN HAAG – De vaste commissie voor Koninkrijksrelaties van de Tweede Kamer start een spoed-e-mailprocedure om het kabinet deze week een brief te laten sturen over de situatie rond afvalverwerker Selibon op Bonaire. Dat blijkt uit een interne mail van de commissie, naar aanleiding van een verzoek van D66-Kamerlid Heera Dijk.


In de mail vraagt de commissieleden om uiterlijk morgen, woensdag 21 januari om twaalf uur te laten weten of zij instemmen met het verzoek om een kabinetsbrief.

Er hebben meerdere partijen steun gegeven aan het voorstel: ChristenUnie, Groenlinks/PvdA , SP, BBB, PvdD, CDA en de VVD. ook JA 21 heeft inmiddels ja gezegd.

Regie

Het gaat om duidelijkheid over wie binnen het kabinet de regie voert over de Selibon-kwestie en welke acute stappen worden gezet, nu omwonenden door giftige rook hun woningen hebben moeten verlaten.

In het verzoek van Heera Dijk staat dat de fractie deze week nog een brief van het kabinet wil ontvangen. In die brief moet volgens D66 worden uitgelegd welk ministerie de leiding neemt en hoe wordt omgegaan met de directe gevolgen voor bewoners in de omgeving van Selibon, die hun huis moesten ontvluchten en hopen snel te kunnen terugkeren.

De commissie gebruikt hiervoor een formele e-mailprocedure, waarmee buiten een vergadering om een besluit kan worden genomen. Zodra de leden hebben gereageerd, wordt bekendgemaakt of de commissie het kabinet officieel om de spoedbrief verzoekt.

De Selibon-kwestie staat al langer onder politieke druk, maar met deze stap wordt de situatie nu ook formeel op de agenda van de Tweede Kamer gezet.


1.598 keer gelezen

Deel dit artikel: